Az Origo, a lap, amelyik egykoron egy minőségi, függetlenül működő sajtóként volt ismert, most pedig az undorító kormánypropaganda egyik legfontosabb zászlóshajója, megújult kinézetében. A döbbenetes változás csak akkor tűnt fel a mainstream médiának, amikor egész jelentős mértékben elterjedt az interneten, hogy a YouTube-on százezres nagyságú követőtáborral rendelkező influencereket nyertek meg a kampányra.
Az "ujatmutatunk" hashtag alatt aztán összegyűlt az a feszültség, amit egy olyan társadalom ad ki magából, amelyiknek éppen azt próbálják bekamuzni, hogy az elnyomó rendszer, amelyben élnek, tulajdonképpen egy trendi-fancy-szexi világot jelent.
Az Origo marketingesei görcsösen próbálják megmutatni ezt a nyilvánvalóan nem létező oldalát a Nemzeti Együttműködés Rendszerének, miközben távolról is látszik, hogy a hazugsággal vegyített tehetségtelenség kíméletlenül visszaüt. Nem elég látni az elképesztő nézettségi adatokat, a bugyijukhoz nyúló rajongókat és a népszerűséget, talán érdemes lenne észrevenni azt is, hogy a gyalázatos reklámkampányhoz nevüket adó influencerek nézői többségében nem Soros György migránsaira, Orbán Viktor elképesztő külpolitikai húzásaira, vagy Németh Szilárd csülökfőző képeire kíváncsiak.
Megint csak megmutatkozik, hogy a nyugdíjas szekértáborát kibővíteni kívánó orbáni hatalom nyitna a fiatalság felé, de sem elég tudása, sem eszköze, de érthető nyelvezete sincs ahhoz, hogy megnyerje őket. A Z-generáció felé való nyitás egyenesen abszurdnak hat az Origo tematizálási szokásait ismerve.
Az influencer-világ és az önmagát kozmetikázni kívánó kormány kapcsolata még sosem volt ennyire jól érzékelhető. A világról, magukról és összességében a rázós társadalmi problémákról tudatosan semmit nem gondoló, viszont jóképű, üresfejű, mosolygós reklámemberek kiváló felületet adhatnak arra, hogy a propaganda azt a korosztályt is elérje, amelyik generációs alapjaiból kifolyólag képes átlátni a szitán, ha az internetes marketingeszközökről van szó.
Az Origo azonban végtelenül rosszul csinálja. Ahogy eddig is az ilyen kampányok idején, úgy most is trollkodás lett a vége. A hashtag elszabadult, a kreatív mémek pedig pillanatok alatt taroltak.
A történetből látszik, hogy az Orbán-rendszer és az úgynevezett véleményvezérek együttműködése egyelőre hagy némi kívánnivalót maga után. Azonban a világtrendek követői érezhetik, hogy a közeljövőben, ha a profit és a hatalom úgy akarja, márpedig miért ne akarná, egészen bimbózó kooperáció sülhet ki ebből. Az influencerek, mint a globális neoliberális hegemónia egyenes következményei, népes követőtáborral rendelkeznek, ráadásul egyetlen reklámspot vagy citylight sem tudja olyan hitelesen megszólítani a fiatal potenciális réteget, mint azok az emberek, akiket kis túlzással ez a vásárlóréteg már évek óta "befogadott az otthonába".
Egy populista, napraforgó-párt akarhatna ennél többet?
A trend az volt, hogy az influencerség egy visszafordíthatatlanul elterjedt jelenség és jól működő marketingstratégia lett az elmúlt években a nagyvállalatok számára. A magyar állapotok, a Fidesz think tankjai azonban eljutottak oda, hogy ez a politikai térben is értelmezhető, kvázi a propaganda szolgálatába állítható. Hiszen mitől lenne más egy neoliberális, a profitért bármire képes, elvek nélküli multi, mint a Fidesz?
Az Origo kampánya tehát ezúttal felsült. Kiröhögték, beégették őket. Alighanem a zsíros ajánlatot elfogadó influencerek is veszítettek pár követőt. Ettől függetlenül azonban félelmetes az a tendencia, ami a két legnagyobb hatalom összeállásának első, egyelőre megbukott kísérlete. Bizonyára el fog jönni az idő, amikor egy, vagy több fokkal profibb marketingguruk vezénylik le a kampányokat. Az pedig a gondolkodó fiatalság elvesztését is jelentheti.
Fazekas Adrián
Képek: ezalenyeg.hu, Kreatív Online
DIÁKHANG - mi ez?
A Diákhang célja, hogy párbeszédet és új politikai mentalitást kezdeményezzen annak érdekében, hogy folyamatos háborúskodás helyett konstruktív ötletek irányítsák a közvéleményt, düh helyett megfontolás jellemezze a társadalom döntéseit és nem utolsó sorban a fiatalok gondolkodó, magukért kiállni képes generációt képezzenek. Nem lesz könnyű.
E-mail: diakhangblog(kukac)gmail(pont)com