Ne hagyjuk, hogy a fejünk felett döntsenek

Egy új világ nyertesei: az influcener-generáció

A technológiai innovációkkal járó társadalmi változások és a minden eddiginél erőteljesebben érezhető generációs szakadék meghozta a hatását úgy globálisan, mint Magyarországon. Gyakori tapasztalat, hogy az internet és a különféle influencerek által informálódó tinik szülei képtelenek felvenni a versenyt az idővel, illetve azokkal a trendekkel, amik formálják gyerekeik gondolkodásmódját, személyiségét. Egy hangos és gyakran érthetetlen gyorsasággal száguldozó világot látnak csupán, amiből mindösszesen annyit érzékelnek, hogy ide már nem adtak belépőt nekik.

Az internetes tartalmakat előállító videósokkal szerződésben levő partnercégek mesteri könnyedséggel alakítják úgy a több százezer követővel rendelkező YouTubereket, hogy azok önálló vagy provokatív gondolatok nélküli reklámbábukként tudjanak funkcionálni a nap 24 órájában, miközben fiatal kamaszok és tinédzserek millióinak adnak egy hamis képet arról, mi is az az élet. Egy új világ hajnalára ébredtünk, érkezik az influencer-generáció.

kep2_1.jpg

Egy kicsit mindannyian influencerek vagyunk. Hatással vagyunk szűkebb környezetünkre, családtagjainkra, barátainkra, a YouTube-on és más közösségi oldalakon véleményvezérekké avanzsálódó fiatalok azonban komplett nagyvárosok lakosságszámát közelítő tömegekre képesek hatni, ez viszont órási felelősséget is jelent egyben.

Marc Prensky Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók című írásában már 2001-ben arról értekezett, hogy a „digitális technológiák robbanásszerű megérkezése" visszafordíthatatlanul változtatja meg a fiatalokat, akik pedig nem születtek bele ebbe a környezetbe, örökké digitális bevándorlók maradnak. És így is történt. A fiatalok vásárlási szokásait, ízlését és sok esetben az egész gondolkodásmódját befolyásoló influencerek nem a semmiből pottyantak ide, mi több, politikai és gazdasági előszelei is voltak a komplett internetes teret eluraló hegemóniájuk létrejöttének.

Az influencerek működése, pontosabban a nagyvállalatok és különböző partnercégek általi működtetése remekül illeszkedik napjaink neoliberális irányvonalába, ahol az egyén nem több egy fogyasztó birkánál a sok közül, akinek pontos iránymutatást kell adni arra vonatkozólag, milyen cipőt hordjon, milyen frizurája legyen, milyen filmet nézzen, milyen csokit egyen, stb.., és miért is lenne baj, ha a megszólításuk a fiatalok szemében a kisistenekként funkcionáló influencerekkel történne, akik nem restek cipőket hordani, új frizurákat csinálni, filmeket promotálni, csokit enni és mindent, amit a szponzor megkövetel. A neoliberális áramlat rémálma az egyén autonómiájának megnövekedése vagy az, hogy olyan fokú öntudatra ébredjen, ami alapjaiban gátolná meg a folyamatosan emelkedő bevételi statisztikák tendenciáját.

Röviden: nem igazán kell félnie napjaink véleményvezéreinek, hogy idézőjeles munkájukkal a gazdasági - és egyben politikai - elit számára zavaró tényezővé válnának, hiszen pont ők azok, akik a magasba emelték és ott is tartják ezeket a marionettbábukat. 

kep1.png

De ha már a véleményvezéreknél tartunk, egy pontosítást kell bejelentenem, hiszen az előző bekezdésben én is így hívtam az influencereket, miközben ha valamivel nem vádolhatók, akkor azzal nem, hogy önálló véleményt fogalmaznának meg. A multicégek nem engedhetik, hogy nagy becsben tartott influencereik több év munkáját rontsák le olyan személyes vélemény megosztásával, ami ne adj' isten megosztó is lehet.

Ha pedig valami megosztó, az dislikeokkal és leiratkozással járhat.

Egy utópisztikus világ legirreálisabb álma lenne elképzelni, hogy ezek az influencerek ellenszélben fogalmaznak meg rizikós véleményeket fontos társadalmi ügyekről, szóval ezt az ideát engedjük is el, az viszont tényleg bokalefosós szinten pofátlan, hogy ugyanezen influencerek azokról a termékekről is csak csupa szépet és jót mondhatnak, amiket pár hetes kölcsönbe kaptak különböző nagyvállalatoktól. Aligha lehet belefutni olyan videóba a YouTube-on, ahol hősünk egy olyan laptopot/hajlakkot/telefont/játékot mutatott be, amibe csalódott volna, hiszen a termék úgynevezett kritikája is marketingstratégiára alapul, amiben a pozitív felhang az alap, ez pedig a naiv fiatal generáció olyan mértékű pofán köpése, hogy arra alig vannak szavak. Mindeközben pedig zajlik az álomvilág fenntartása, a nulla teljesítmény utáni menőzés és annak a jövőképnek a marketingje, ami ennek az ál-életnek a pozitív oldaláról szól.

De nem csak a vélemény lett száműzve ezekről a platformokról, nagyon úgy tűnik, hogy már a tartalom is inkább reklámra lett cserélve. Lassan, de biztosan minden nagyobb YouTube csatorna beáll a sorba követve azt az új irányt, amely a videó- és tartalomgyártás minden részét a termékelhelyezésnek és a reklámnak szenteli, hogy mindemellett van-e kellő mondanivalója a videósnak, amivel edukálni tudná a közönségét vagy minőségi szórakoztatásban részesíteni, már lényegtelen. Kérdés, meddig ilyen türelmes még az a felhasználói réteg, amelyik pont azért intett be a televíziónak, mert érthető módon derogál neki húszpercenként reklámokat nézni?

kep3_1.jpg

A szomorú igazság az, hogy ebben a történetben csak a pénzéhes cégvezetők nem buktak. Buktak a nézők, hiszen az egykoron valódi tartalmat gyártó kedvenceikből egyszerű modellek és kirakatemberek lettek, de természetesen maguk az influencerek is veszítettek, ahogy egyre jobban és jobban elkorcsosította őket az a közeg, ahova fiatalon és tudatlanul bekerültek. Ennek felismerését az ő részükről értelemszerűen gátolja, mekkora pénzek is forognak kockán.

A fiatalok elbutításában mindenkinek történelmi felelőssége van, aki részt vesz benne, a számla benyújtása és a végeredmény megszületése pedig akkor fog fájni igazán, ha a jelenleginél sokkal keményebb politikai és társadalmi helyzetben kell helytállnia ennek a gondolatától, egyéni véleményétől és autonómiájától megfosztott generációnak.

Képek: The Business, Creatorok.hu

DIÁKHANG - mi ez?

 A Diákhang célja, hogy párbeszédet és új politikai mentalitást kezdeményezzen annak érdekében, hogy folyamatos háborúskodás helyett konstruktív ötletek irányítsák a közvéleményt, düh helyett megfontolás jellemezze a társadalom döntéseit és nem utolsó sorban a fiatalok gondolkodó, magukért kiállni képes generációt képezzenek. Nem lesz könnyű. Let the fun begin!

E-mail: diakhangblog(kukac)gmail(pont)com

A bejegyzés trackback címe:

https://diakhang.blog.hu/api/trackback/id/tr8814904368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sir Galahad 2019.06.23. 09:51:37

Ugyan már... egyszer ez a lufi is kipukkan. Ha ezek az élősködők semmi mást nem csinálnak, csak reklámot orrvérzésig, őket is meg fogják unni.

molnibalage 2019.06.23. 10:58:07

Influencerek? Pfej...
www.youtube.com/watch?v=ajRhcsq4IQs&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3Rx-sW4FOIcj97Par9RQGf7ICENtcPIWHyMS6azRWuAP6W3qSEZ-PhvE8

Sajnos a videó 95%-val egyet kell, hogy értsek. Megnéztem merő kíváncsiságból a YT-n itthon trendi videó listáját. Semmi komolyan nem találtam rajta csak trash szart és tojáshéj a seggén tinik agymenéseit.

teéjesenmindegy 2019.06.23. 11:04:52

Azért volna néhány kérdésem.
Mondjuk van arra vonatkozólag bármilyen info, hogy mennyire hatékonyak ezek az influenszerek? Mert anyagilag nyilván nem nagy durranás. Nem kell reklámfilmet forgatni, időt venni, nyomatni tévében, rádióban a nagy tömegnek, akiknek a háromnegyedét egyáltalán nem érinti a termék.
Odaadják xy-nak a terméket, meg némi pénzt, és innen a reklám elég célzottan megjelenik olyan rétegnek ami ténylegesen vevő lehet. De lendítenek az eladáson tényleg? A másik, hogy attól mert xy beleélvez a jutubba, hogy milyen finom az uborkás sprite, attól még a tömegek nem fogják annak érezni, és a termék meg is bukik.

A másik, ami meg furcsa nekem, ez a digitális bennszülött duma. Ugye aki abba született bele, hogy van jutub, meg fészbuk, meg internet. De akkor miért viselkednek úgy, és miért gondolja a szerző, hogy úgy viselkednek, mint aki először lát internetet?
Egy igazi bennszülött nem áll neki tátott szájjal bámulni az elefántokat, hiszen minden nap látja őket. A digitális bennszülött miért bámulná az influenszerek reklámjait, amikor már látott egymillió hasonlót?
Én azt képzelném, hogy aki először lát internetet az kattingat minden hatásvadász baromságra, telepít vírust az ötödik percben, kattint a "két nap alatt angolul" és "lefogytam 40 kilót 5 perc alatt" stílusú reklámokra, adja meg a bankkártyaszámát mindenhol. Amikor meg kicsit rutinosabb, akkor már nem követi el ezeket a marhaságokat. Egy bennszülött pedig észre sem veszi ezeket.

hajnal.ferenc 2019.06.23. 11:41:39

Az átlagéletkort elnézve nekem úgy tűnik, hogy a társaság fele nem biztos, hogy dolgozott már munkahelyen. Ami nem baj, remélhetőleg annak is eljön az ideje, csak azt kérdezném meg ugyan milyen hasznos véleménnyel tudnak ők szolgálni a társadalom számára...?

Zed is not dead yet 2019.06.23. 13:12:20

Ez is csak a Warhol-féle 15 másodperc, csak a csekélyebb intenzitása miatt kicsit széjjelebb húzva.

Egyébként az influencer és csak egyfajta instaribanc, csak talán kevésbé jellemző hogy levetkőzik hozzá. Az ego meg csak addig marad magasan, míg ki nem derül hogy mekkora kis senki az illető, ez meg általában akkortájt szokott bekövetkezni, mikor a tojáshéj lepottyan és a környezet először próbálja meg felnőttként, értékén kezelni az illetőt. Ott aztán nagy pofára esések bírnak lenni.

moonshadow 2019.06.23. 13:56:27

Én örülök ennek a jelenségnek is, mert megmutatja, hogy talpraesettséggel tanulással lehet használni a médiát, és abból akár profitálni is, mert nem csak a magyar minimálbéres életpálya létezik a fiataloknak. És itt nem arra gondolok, hogy mindenki legyen influenszer, hanem legyen a világra nyitott, ne a beszűkült magyar irigykedős-gyűlölködős mentalitásból képezzen magának életformát.

molnibalage 2019.06.23. 14:37:29

@moonshadow: Ez most irónia akart lenni? A fenti linkelt videóban fogalmazzunk úgy, hogy nem az jön le, hogy "talpraesett tanulással használni a médiát". Inkább a szenny ömlését emelte négyzetre, mert a kattintás szám az isten és arra jár a reklám. A reklámozót rohadtul nem érdekli a minőségi tartalom..

Kedélyes Paraszt 2019.06.23. 17:16:57

egy nagy baj van ezekkel az allitolagos influencerekkel. ugyanolyan kis nyapic seggfejek, mint akik kovetik oket. kb 99.999 szazalekban. az eloadoi kornyezet valtozott csak meg. ma instant jelentkezik, 20 eve meg ezt videonak hivtak. ha talalkozol vele eloben, egy kis nyomoroncot latsz, mint anno a nirvana enekese volt. megis mekkora sztar lett. szoval nem kell beszarni azoknak, akik arrol almodoznak, hogy egyszer ok is ilyen kis szarturok lesznek nagyuzemben. van elet ezen is tul (legalabbis remelem). csak gondolj bele. hany olyan cikket olvasni, ahol a faxombuk utani eletrol meselnek, mert sikerult leszokni egy hatalmas fassagrol. probald ki csak egy hetig. menni fog :)

midnight coder 2019.06.23. 17:41:37

Annyira nagyon nincs új a nap alatt. Egyrészt igen, a szponzorált influencerek valóban reklámfigurák, de ezek a reklámfigurák léteztek a net előtt is. A legtöbb ilyen idióta kb. ugyanaz az agyatlan fazon akitet 10 évvel korábban a kereskedelmi rádiók reggeli műsorában hallhattál. Amin nincs is nagyon mit csodálkozni, elvégre a szerencsétlenek ezen nőttek fel. És gondolom, nem csak nálunk.

A nagyobb gond szerintem amúgy nem ezekkel a céges influencerekkel van, hanem épp azokkal, akik saját gondolatot fogalmaznak meg. Mert ugye attól, hogy valaki ügyesen kommunikál, még nem biztos hogy nagyok okos és főleg jóindulatú. Sőt, általában nem ez a jellemző, legalábbis ha a világtörténelmet és benne a nagy forradalmakat / forradalmárokat nézzük. A végeredmény anno a holocaust, a nagy októberi, meg a nagy menetelés/kulturális forradalom volt, míg a mai influencerek megelégszenek a szelfizz gyorsvonat előtt fejenállva kihívás meghirdetésével.

nemecsekerno_007 2019.06.23. 18:32:06

Egy újabb mézesmadzag....

Csillagpor...

tükörfúró 2019.06.23. 21:25:08

Akik nem születtek bele? Miben vagyok én más akit 40 valahány évesen ér ez a dolog, mint akit tizenvalahány évesen? Esetleg kevésbé vagyok befolyásolható? Reálisabb szilárdabb az önképem, a világlátásom, és megértem már pár dolgot, az interneten a világban és az IT szakmában?

Na pont ezért talán van súlya annak amit írok:

1. Abba kellene már ezeket a nagyiszövegeket hagyni, hogy digitális írástudatalnok meg öregek, meg bevándorlók, meg kívülállók, meg stb.
Aki nem tudja a SAJÁT gyereke mit-kit néz, mivel foglalkozik, miről álmodozik, mi érdekli, mivel tölti az idejét, mit gondol a világról, stb,stb ott nem a tévével, youtube-val, számítógéppel, internettel, stb,stb,stb van a baj. Nagyon nem.

2. Akik köpködik ezeket az embereket, meg nullázzák, lehet végülis...
...de ez mindigis így volt, sokan akik nem jutnak semmire, terjesztik ezeket a dumákat ,hogy hollywood-i sztárcsinálás meg mittudomén.
Tény ami tény, ezek a srácok az első generáció, akik mögött (legalábbis eleinte) semmiféle válogató, zsűri, szereposztó dívány, nagytőke, álomgyár, semmi nincsen és nem volt.
Bekapcsoltak egy telefont, és elkezdtek videókat csinálni. Valamiről. És az emberek, fitalok és kevésbé fiatalok nézni kezdték, ismertek lettek, minden háttér nálkül.

Mert tudtak valamit, jókat mondtak, viccesek voltak, szórakoztatóak voltak, érdekes volt a téma, jól játszottak, mindegy, mutattak valamit, valami újat, valami mást, és képesek voltak tartani a lépés, mindig megújulni, fenntartani az érdeklődést.

3. A cégeknek és a tőkének ez idegen, hogy nem ők irányítanak, nem ők castingolnak, nem ők írják a forgatókönyvet...de hamar felismerték ,hogy egy hatalmas piac, hatalmas reklámlehetőség.

Aztán ki mit vállal be, mit reklámoz, mit nem, megint egyéni döntés kérdése. Az igazán jók úgysem a reklámpénzen azok akik, az csak kiegészíti az egyéb bevételeket, amit a rajongóik, nézőik önként adnak össze nekik fillérenként.

4. A hót közönséges reklám egy újabb formája ez, nem tudom miért kell most épp erről sírni,vilévégézni, mintha mittudomén fegyvert, tömeggyilkosságot, drogot, valami borzalmat "reklámoznának".
Itt is ugyanazok a multik vannak, ugyanazok a globál egyen termékek ömlenek a képenyőről min mindehol máshol. Kilépsz a lakásból, bekapcsolod a tévét, szól a kocsiban a rádió, akármi, és ugyanezek ömlenek rád.
Akkor az influencer mit számít, milyen telefonja van, milyen italt iszik, milyen ruhában van? Ez majd megöli az egyéniséget?

Vannak sokan, sokfélék, mindenki mást néz, más lát, a termékek mások, de mégis kb ugyanazok, akkor mi a gond? Csak a tévében, a film közben, a rádióban, az óriásplakáton lehet reklám?

Az interneten amióta eszemet tudom van reklám, minimum banner, egy időben olyan volt a net, alig lehetett a reklám közt megtalálni a kontentet, egy csík blogot szinte körbenőtt a 600féle villogó érdektelen akármi, nabumm, ilyen az internet, még mindig jobb, mint a tévé, ahol 20perc film, 20perc reklám, vagy a rádió, ami lassan szintén hallgathatatlan.

5. Vélemény...ne ez az, ami már a blogok és fórumok sőt a web kezdetei(!) óta parázs téma, jajj ez meg az azt terjeszti, leírta, világégés, agybutítás, pornó, laposföld, mileszmost.
Megondom mi, semmi.
Az a fiatal, aki befolyásolt egy adott videós véleménye által, leht pont olyan befolyásolt a besavanyodott, szakbarbár, tudatlan, ostba, kiégett, stb tanára véleménye által. Vagy akárki által is, mindegy. A világ már csak ilyen, majd kialakul az önképe és a saját véleménye, és nem 5-10- 20 de újabban azt látom, 2-3 év múlva már kiröhögi egykori önmagát és nézeteit.

6. A net az olyan, van fent sok baromság, sok értelmes dolog, rengeteg tudás, motiváció, információ, mindennek megvan az előnye és a hátánya, a túlzott függés sosem jó, de ez már nem mai dolog, felnőtt több tévé generáció, és nem pusztult ki az ország, fenőtt már 1-2 internet generáció, már gyerekeik vannak, akik anno akár "neten jöttek össze", most sem fog történni semmi szokatlan és rettenetes, a világ változik, mostantól ilyen is van, nem kell tehetségkutató előválogató, zsűri, makeup, stúdió, adásidő, meg mitúró, bekapcslod a mobilt, nekiállsz gitározni, viccet mondani, valamit,...
... aztán ha holnapra félmillióan néznek, akkor tudsz valamit. Ennyi.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2019.06.24. 11:19:06

A képen látható influencerek 90%-át nem ismerem, hálát adok az égnek mondjuk.

Diákhang

A diákok és a fiatal generáció politikai és társadalmi felelősségvállalását ösztönző blog.

Friss topikok